فعالیت‌های موثر مدیران مدارس در راستای سند تحول بنیادین
 
 
 

فعالیت‌های موثر مدیران مدارس در راستای سند تحول بنیادین
ارسال شده در چهار شنبه 14 شهريور 1397برچسب:, - 12:44

معلمان

فعالیت‌هایی همچون تدوین گزارش تخصصی و اقدام پژوهی توسط مدیران مدارس می‌تواند تاثیر شایان ذکری در ارتقای سطح علمی جامعه و همچنین تداوم بهبود سطح علمی دانش‌آموزان بگذارد. گزارش تخصصی مدیران در واقع نمونه عملی اقدامات آنان در راستای عمل به چشم‌اندازهایی است که در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پیش‌بینی شده است.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، بنابر اعلام بانک فایل پژوهشی معلمان، مدیران مدارس مختلف چه در مقطع ابتدایی و چه در مقاطع بالاتر متوسطه اول و دوم ملزم به ارائه گزارش تخصصی و پیشنهاد و راهکار مرتبط با شغل هستند. این مستندات که در پایان هر سال تحصیلی جمع‌آوری می‌شود، به مدیران مدارس کمک می‌کند که بتوانند به بهترین شکل ممکن تجارب عملی خود را در قالب گزارش تخصصی مرتبط با شغل به رشته تحریر درآورده و از این تجارب در راستای بهبود وضعیت آموزشی دانش‌آموزان و همچنین برقراری ارتباط صحیح و اصولی با اولیا بهره بگیرند.

گزارش تخصصی مدیران در واقع مکملی برای پژوهش‌های عملی دیگر همچون اقدام پژوهی است که چند سالی است از سوی مدیران دفاتر برنامه‌ریزی تحصیلی و از جانب اداره کل آموزش‌وپرورش به آنها ابلاغ شده است.

نگارش برنامه سالانه و تقویم اجرایی در مقاطع مختلف

نگارش برنامه سالانه و تقویم اجرایی  بر اساس طرح‌هایی چون طرح تعالی مدیریت از دیگر وظایفی که به عهده مدیران است. البته طرح تعالی مدیریت کیفیت‌مدار در واقع طرحی است که در مقاطع متوسطه اول و دوم اجرا می‌شود. این طرح مفید که حدودا سه سال است پا به عرصه آموزش‌وپرورش نهاده است به صورت غیر منتظره‌ای توانسته است بسیاری از مشکلات و چالش‌های موجود در مقاطع متوسطه اول و دوم را از میان برداشته و سبب رضایت خاطر اهالی علم و دانش شود.

طرح تعالی مدیریت کیفیت‌مدار شامل محورها و ملاک‌های متفاوتی است. هر یک از این محورها و ملاک‌ها می‌توانند در راستای هدفی خاص مدیران این مقاطع و سایر کارکنان و عوامل آموزشی را یاری دهند. اگر این محورها و ملاک‌ها در طرح تعالی مدیریت مدارس درست پر شوند و به صورت دقیق مورد بازبینی قرار گیرند. مدیران مدارس را از امتحان آموزشی و تربیتی سال تحصیلی سرافراز بیرون می‌آورند. چرا که می‌توانند خود عاملی باشند در صرفه‌جویی هزینه و زمان و رسیدن هر چه زودتر به اهدافی که در سند تحول بنیادین و چشم‌انداز بیست ساله آموزش‌وپرورش از پیش تعیین شده‌اند.

نگارش برنامه سالانه و تقویم اجرایی در مقطع ابتدایی

برنامه سالانه بر اساس طرح تدبیر نیز نوعی از برنامه سالانه است که در مقطع ابتدایی برنامه‌ریزی می شود. در واقع مدیران مدارس ابتدایی چند سالی است که برنامه سالانه خود را بر اساس طرح تدبیر می‌نویسند. طرح تدبیر ابتدایی هم مانند طرح تعالی برنامه‌ریزی کاملی است که فرم‌ها و محورهای خاص خودش را دارد. این فرم‌ها اکثرا می‌بایست توسط مدیر آموزشگاه پر شوند. البته قسمت‌هایی نیز در فرم‌ها و مستندات طرح تدبیر مربوط به معاونان آموزشی و پرورشی است. معاونان آموزشی و پرورشی مدارس ابتدایی نیز مانند مدیران ملزم به اجرای بندهایی از برنامه سالانه و تقویم اجرایی مدارس بر اساس طرح تدبیر هستند.

همچنین در این نوع برنامه نکته جالب توجهی وجود دارد. این نکته امتیازدهی مدیران در انتهای اجرای برنامه به خود و فعالیت‌های انجام شده در مدرسه است. برخلاف تصور بسیاری از افراد که این بخش باعث کم‌کاری و عدم انگیزه مدیران به فعالیت بیشتر می‌شود باید گفت به دلیل اینکه بند بند این بخش توسط بازرسان آموزش و پرورش کنترل می‌شود، نه تنها موجب کم‌کاری و تنبلی مدیران و عوامل آموزشی‌وپرورشی نمی‌شود، بله آنها را به هر چه بهتر اجرایی نمودن برنامه سالانه بر اساس طرح تدبیر می‌کند.

با توجه به آنچه عنوان شد، دریافتیم، مواردی چون گزارش تخصصی، برنامه سالانه بر اساس طرح تعالی مدیریت کیفیت‌مدار و همچنین طرح تدبیر می‌توانند کمک قابل توجهی به مدیران مدارس در راستای اجرای هر چه بهتر سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش کند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نويسنده مدیر